فروشگاه های تاریک و آینده تجارت الکترونیک

فروشگاه های تاریک و آینده تجارت الکترونیک

نویسنده ایفا در تاریخ

وقتی نوبت به خرید می رسد، مشتریان انتظار رضایت آنی دارند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم خرید از یک فروشگاه فیزیکی محلی را دوست دارند. آن­ها می توانند آنچه را که به دنبالش هستند پیدا کرده، خرید کنند و همان لحطه آن را داشته باشند. اما همه‌گیری ارائه این نوع تجربه خرید را دشوارتر کرد.

در پاسخ به این مشکل مشتریان، بسیاری از خرده‌فروشان فیزیکی، از کسب‌وکارهای کوچک گرفته تا فروشگاه های زنجیره ای، برای ارائه آنلاین محصولات و استفاده از فضای خرده‌فروشی برای ذخیره مقدار زیادی از کالاها، چیزی را که به عنوان «فروشگاه‌های تاریک» یا دارک استور شناخته می‌شود را انتخاب کردند. هدف چه بوده است؟ تحویل سریع در همان روز.

دارک استور چیست؟

یک فروشگاه خرده‌فروشی (به عنوان مثال خواربارفروشی‌ها، خرده‌فروشان کالاهای خانگی، لباس و ...)  را بدون مشتری تصور کنید. این فضا به یک مرکز سفارش­گردانی خرد تبدیل شده است و چیدمان آن برای انجام خرده‌فروشی و آماده سازی سفارش‌های آنلاین سازماندهی و بهینه شده است. این فروشگاه‌های خرده‌فروشی برای مراجعه حضوری مشتری نیستند و ثبت سفارش صرفا به صورت آنلاین انجام می شود. اقلام  در دارک استورآماده سازی و بسته بندی شده و با پیک ارسال می شود. در بعضی مدل ها امکان مراجعه و دریافت سبد خرید هم ممکن است.

چرا مفهوم دارک استور در حال رشد است؟

همه‌گیری کرونا تأثیر زیادی بر خرده‌فروشی داشته، به ویژه از زمانی که فاصله‌گذاری اجتماعی به یک امر عادی تبدیل شده است. در چنین شرایطی برای اینکه مشتریان بتوانند بدون مراجعه حضوری خرید کنند، دارک استورها در نزدیک ترین محل ها به نقاط تمرکز جمعیت ایجاد شدند تا بدون نیاز به ورود در مکان‌های شلوغ، امکان خرید را ایجاد ‌کنند.

اگرچه این یک راه‌حل عالی در طول همه‌گیری بوده و در چند سال اخیر رشد کرده است، اما مفهوم جدیدی نیست. در اینجا دلایل دیگری وجود دارد که چرا خرده فروشان آفلاین فضای خود را به دارک استور تبدیل می کنند:

  •  راهکارهای تحویل سریع

دارک استور نه تنها فرصتی را برای فروش کالا به شکل غیرحضوری ایجاد می کنند، بلکه گزینه­های تحویل بدون استرس و سریع را نیز ارائه می دهند. در دارک استورها، خریداران مجبور نیستند وقت خود را برای یافتن جای پارک تلف کنند، فروشگاه را برای پیدا کردن کالای موردنظرشان جستجو کنند و در صف‌های طولانی صندوق بایستند. این مراکز امکان تحویل سریع را برای مشتریان محلی فراهم می‌کنند.

  • چیدمان کارآمد در دارک استور

دارک استور با ذخیره حجم زیادی از موجودی در یک فضای کوچکتر به جای یک فروشگاه حضوری و انبار بزرگ، فرآیند برداشت و بسته بندی را ساده می­کنند. فروشگاه‌های تاریک عمدتاً برای آماده سازی سفارشات راه‌اندازی می‌شوند که به بازرگانان اجازه می‌دهد فضا را برای برداشت راحت بهینه کنند. این امر باعث می شود تا زمان آماده سازی کمتر و جانمایی و کنترل موجودی سریع­تر و دقیق­تر شود.

چهار مزیت استفاده از دارک استور برای خرده فروشی آنلاین

 در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا موج رو به رشد دارک استورها در حوزه های مختلف بیش از یک روند گذرا است:

1. فروشگاه های تاریک طیف وسیعی از محصولات را ذخیره می کنند

از آنجایی که مشتریان اجازه ورود به فروشگاه‌های تاریک را ندارند (و اگر مجاز باشند، فقط یک منطقه مشخص برای تحویل گرفتن وجود دارد)، می‌توان طرح‌بندی آن را برای افزایش قابلیت‌های ذخیره‌سازی و چیدمان برنامه‌ریزی کرد. بهبود ظرفیت­­، ذخیره­سازی محصولات بیشتری را ممکن می کند، در عین حال فرایند آماده اسزی سریع­تر را باعث می­شود. بنابراین سفارشات سریع­تر و با افزایش دقت کارپردازش می شوند.

2. دید بهتر از سطوح کالا

از آنجایی که دارک استورها بسیار کوچک­تر از انبارهای سنتی هستند، کنترل موجودی بسیار آسان­تر است. بسیاری از مراکز به ابزارهای مدیریت موجودی برای کمک به کنترل میزان عینی کالا مجهز هستند. این نوع ابزارها همچنین به خرده‌فروشان کمک می‌کنند تا تشخیص دهند که آیا موجودی بیش از حد را ذخیره می‌کنند یا نه، که می‌تواند در نهایت منجر به کاهش هزینه ها شود. با ساده‌سازی فرآیند کنترل موجودی، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سطح بهینه موجودی را همیشه در اختیار دارید.

3. افزایش کارایی انبار

گاهی اوقات یک دارک استور به عنوان واحد پشتیبانی از خرده فروشی چندین فروشگاه در یک منطقه جغرافیایی عمل می کند. از آنجایی که این مراکز بدون مشتری حضوری هستند، سفارش­گردانان می توانند به راحتی در راهروها بدون نیاز به حرکت ازمیان خریداران و چرخ دستی هایشان به سرعت بین قفسه‌ها جابجا شده و حجم زیادی از سفارش­ها را مدیریت کنند.

4. میزان سفارش را افزایش می دهد

هنگامی که خریداران به تحویل سریع، قابل اعتماد و دقیق کالاهای برند شما عادت کنند، احتمالاً به مشتریان بلندمدت و وفادار تبدیل خواهند شد. هر چه بتوانید گزینه­های بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهید، چه گزینه­های دریافت حضوری برای افراد محلی باشد و چه گزینه های ارسال، دارک استورها در نهایت باعث فروش بیشتر و افزایش ارزش طول عمر مشتری می شود.

نحوه مدیریت ایفا برای برندهای خرده فروشی آنلاین

ایفا یک خدمات دهنده 3PL Fulfillment است که بهترین عملکرد را با توزیع خرد یا عمده به مشتریان یا فروشگاه‌های محلی ارائه می دهد. با ایفا، شما این امکان را دارید که موجودی را در چندین مرکز نزدیک به نقاط پرجمعیت تقسیم کنید تا هزینه های ارسال و زمان تحویل را کاهش دهید. شراکت با یک  خدمات دهنده لجستیکی گزینه عالی برای هر کسب و کار خرده فروشی است که به دنبال افزایش فروش آنلاین و ارائه حمل و نقل سریع و مقرون به صرفه و در عین حال پایین نگه داشتن هزینه های تمام شده است.

دارک استور برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

هر کسب و کاری در حوزه خرده فروشی، فروش غذا یا هر کالای زودمصرف دیگری می تواند ایجاد دارک استور را یک راه حل برای توسعه بازار خود ببیند. بخصوص در شرایطی که هزینه سرمایه گذاری برای راه اندازی یک فروشگاه فیزیکی در یک محل پررفت و آمد کنار خیابان بسیار زیاد است و حجم بالایی از سرویس و نیروی انسانی نیاز دارد، این راه حل بسیار مفید خواهد بود.

ممکن است حتی نیاز به مکان فیزیک هم برای این کار نداشته باشید. با سپردن کالای خود به انبارهای ایفا در کل کشور، می توانید از توزیع خرد یا عمده سفارشات در سریع ترین زمان ممکن و با هزینه ارزان مطمئن شوید. ایفا همچنین مدیریت کالاهایی را که به هر دلیل از سمت مشتری مرجوع می شوند را هم برای شما انجام می دهد. بنابراین اگر به چنین گزینه ای فکر می کنید با ما تماس بگیرید.

https://www.shipbob.com/blog/dark-store/